Förbundsstyrelsen – ta ert ansvar!

Förbundsstyrelsen – Ta ert ansvar!

Inför avtalsrörelsen 2023 har ett gediget arbete genomförts för att ta fram de krav som är viktigast för Sekos medlemmar inom spårtrafikområdet. Det är viktigt att vi företräds av ombudsmän med goda kunskaper inom vårt område och stor erfarenhet av avtalsförhandlingar. Dessa ombudsmän tillsammans med våra förtroendevalda i förhandlingsdelegationen hade vårt fulla förtroende.

I efterhand visar det sig att våra ombudsmän åsidosatts och vi har kommit ur avtalsrörelsen med en överenskommelse som är långt under ursprunglig ambitionsnivå. Vi kräver en förklaring till detta oacceptabla förhandlingsresultat och antidemokratiska agerande. Vi vill veta detaljerna om vad som hänt – när vilka beslut fattats, vilka som varit närvarande samt de bakomliggande resonemangen.

Agerandet från de ansvariga i förbundsstyrelsen har allvarligt skadat vår fackförening och våra framtida möjligheter för att flytta fram positionerna. Det finns inte längre några förutsättningar för fortsatt förtroende för de ansvariga. Vi kräver att förbundsstyrelsen tar sitt ansvar. Vi kräver de ansvarigas avgång.

  • Medlemmarna & styrelsen Seko Lokförarna SJ Stockholm & Hagalund
  • Medlemmarna & styrelsen Seko Klubb VY tåg Värmland
  • Medlemmarna & styrelsen Seko Klubb FM
  • Medlemmarna & styrelsen Seko Lok Pendeln
  • Styrelsen Seko Pendelklubben
  • Styrelsen Seko Lokalbaneklubben
  • Styrelsen Seko Klubb Pågatåg
  • Styrelsen Seko Klubb Östgötapendeln
  • Styrelsen Seko Klubb MTR Mälartåg
  • Styrelsen Seko Klubb Tågab
  • Styrelsen Seko Klubb Öresundståg
  • Styrelsen Seko Klubb Mälartåg
  • Styrelsen Seko Klubb SJ Trafik Stockholm & Hagalund
  • Styrelsen Seko Klubb 124
  • Styrelsen Seko Klubb Trafik Västernorrland
  • Styrelsen Seko Klubb 114
  • Styrelsen Seko Klubb Tunnelbanan
  • Styrelsen Seko Klubb Trafik Jämtland
  • Styrelsen Seko Klubb 108 Arlanda Express
  • Styrelsen Seko Klubb 139 Roslagsbanan
Läs originalinlägget på Sekos Klubb Lokförarna SJ Stockholm & Hagalund här.