Hej där ute i vintervädret!

Hej där ute i vintervädret!

Just nu är det väldigt rörigt på SJ med inställda tåg och ändrade fordon och turer. Det är viktigt att ni rapporterar in (skriver avvikelser) på hur detta påverkar er arbetsmiljö och även de fall när det uppstår konstigheter med fordon och bemanning. Särskilt nu när så pass många av oss står som stationsvärdar i stället för att jobba på tågen bör SJ och personalplaneringen kunna se till att tågen är rätt bemannade.

Är det så att du saknar en kollega i bistron, ett biträde eller en extra kollega för att du jobbar på ett AMÖ-tåg så tveka inte att höra av dig till OPSL och be dem att bemanna tågen rätt.

Det har också kommit till vår kännedom att flera turer varit konstigt ritade sedan efter tidtabellskiftet vilket inte minst förvärrats av fordonsläget. Upptäcker ni att era turer är konstigt ritade är det bra om ni både rapporterar in det som en avvikelse och slänger iväg ett mail till oss. Grundregeln är att en arbetsperiod som mest ska vara 12 timmar långt och som mest bestå av 10 timmar egentlig arbetstid.

Vi vill också påminna om att om OPSL missar arbetstidsreglerna enligt vårt kollektivavtal så bör ni påminna dem så att de följs. Inte minst gällande rätten till en halvtimmes rast efter 5 timmars arbete och rätten till nattvila mellan arbetspassen.

Sena turer mot vardag

Som ni alla säkert märkt har det sedan skiftet till T24 dykt upp ett antal turer och tåg som gör att man slutar väldigt sent mot vardag vilket försvårar att sig hem från jobbet och kunna vila upp sig till nästa arbetspass.

Vi från Seko och skyddet påpekade detta tidigt i de lokala samråden med SJ. Vi anser att om pendeltåg och/eller tunnelbana slutat gå vid turslut så bör man få taxi hem, alternativt att turen räknas som en överliggning och att man därmed inte arbetar mer dag 2. Risken är annars stor att ens nattvila blir lidande och att man därmed inte är tillräckligt pigg och utvilad för att kunna utföra säkerhetsarbete.

Vi lyckades inte komma till någon överenskommelse under de samråden, men för fortfarande diskussioner med våra chefer som förhoppningsvis snart kommer med ett nytt svar på hur situationen ska kunna lösas. För er som har dessa turer är det viktigt att ni rapporterar in som arbetsmiljöärenden ifall ni upplever att de känns för påfrestande och att ni också tänker på att ni själva har en skyldighet att avgöra ifall ni orkar utföra säkerhetsarbetet eller inte.

Under 2024 är det vår målsättning att vi ska försöka bemanna fackexpeditionen en gång i veckan. Vi tjuvstartar nu i januari och kommer igång ordentligt i februari. Håll koll på vår Facebook-sida för att ta del av när vi finns tillgängliga. Annars går det alltid att maila oss på medlem.akande(a)klubbsjtrafik.se.

Slutligen vill vi komma med den tråkiga påminnelsen att du behöver ha en biljett på SJ-tåg ifall du åker privat. Att åka utan biljett innebär att du i värsta fall riskerar din anställning och att du även riskerar att din kollega som jobbar på tåget råkar ut för negativa följder.

Med vänliga hälsningar

Anas, Anneli, Eva, Jonathan, Nilla, Robin och Willian

Seko Sektion Åkande

PS. Den fjärde december hade vi vårt årliga julmys. Vinnarna till quizet som hölls då är dragna vilket kan ses här: https://fb.watch/pMC974doAs/. Är det så att du vunnit, men ännu inte fått din julklappsvinst så finns den att hämta på stationsservice.

januari 24, 2024