Infobrev April

Hej allesammans! Här kommer lite info till dig som medlem i Sektion Åkande

Schemaändringskorridoren Från och med 1 maj kommer tidsförskjutningstillägget att försvinna och ersättas av den så kallade schemaändringskorridoren. Detta innebär att ändringar överstigande en timme efter publicerat veckosläpp måste ske i dialog och generar tid i en särskild tidsbank. Möjligheten att få ledigt med tid ur den tidsbanken ska vara prioriterad och lättare att ta ut jämfört med det vanliga timkontot. Förhoppningsvis kommer detta att leda till färre sena turändringar. Schemaändringskorridoren är ett resultat av förra årets avtalsrörelse och sedan dess har Seko och SJ förhandlat om ett lokalt avtal som ersätter det centrala avtalet och som täcker några av de frågor som det centrala avtalet innehåller. Exempelvis är det inte självklart att de som går på vikarielista hade omfattats av det centrala avtalet. I det bifogade dokumentet finns mer info om vad schemaändringskorridoren innebär. Har du fler frågor? Tveka då inte att ställa dem till oss.

Kundvärdsturer och reserver Ni som gått arbetet ombord har fått reda på att arbetsuppgiften som kundvärd nu blivit fastslaget som ett sk tillika-uppdrag, det vill säga att alla på SJ oavsett position förväntas vara kundvärdar när det behövs. För oss som ombordpersonal blir detta relevant vid två tillfällen. Har du fått en kundvärdstur inritad så förväntas du vara kundvärd. Viktigt är dock att ha i åtanke att du aldrig ska jobba själv som kundvärd. Saknas det någon annan kollega med grön väst så förstärker du antingen tågen eller går upp på basen och väntar på att bemanningssituationen förändras. En kundvärdstur ska aldrig vara längre än 8 timmar och ska ha rast inritad. Dessutom har du fortfarande rätt att utöver rasten ta paus från arbete för exempelvis toabesök eller att hämta kaffe.

Har du reserv ska du enligt den nya arbetsbeskrivningen kontakta OPSL vid turstart och fråga om vilket arbete som behövs göras. Viktigt är att ha i åtanke att det är OPSL som arbetsleder oss under en pågående tur och ingen annan. Det kan innebära kundvärdstur, men ifall OPSL ger andra instruktioner så är det det som gäller. Har du reserv så gäller arbetstidsregler även där. Det innebär att du ska ha minst en halvtimmes rast (plus eventuell gångtid) var femte timme och att den egentliga arbetstiden inte får vara längre än 10 timmar, vilket reservtid räknas som. Dessutom får kundvärdstiden under en reservtur inte överstiga åtta timmar. Det innebär att du spenderar övrig tid på basen ifall inte andra uppgifter finns. Skulle det vara så att du står som kundvärd under en reservtur och OPSL ringer till dig och ber dig att ta ett tåg så är det därför viktigt att ha koll på när du gick ut som kundvärd så att tågtjänsten inte innebär att du jobbar över 5 timmar utan rast. Blir du utringd ska du också ha 20 minuter gångtid (till och från basen för att hämta ryggsäck etc) samt nödvändig förberedelsetid för det tåg du ska ta. Behöver du också rast kan det därmed innebära att det kan ta uppemot en timme innan du faktiskt kan ta det tåg som du blivit utringd till.

Facklig utbildning Under Sekos medlemsvecka kommer vi tillsammans med vår systerklubb Lokförarna SJ Sthlm/Hgl hålla i två fackliga utbildningar. Måndagen den 27 maj har vi en introutbildning som bland annat handlar om arbetsmarknadens villkor idag och om varför fackföreningsrörelsen uppstod, varför den fortfarande behövs samt om dina/våra rättigheter. Introutbildningen är öppen för alla oavsett om man är medlem eller ej. Tisdagen och onsdagen 28-29 maj håller vi en utbildning i vårt kollektivavtal Spåra SJ där vi går igenom vad avtalet egentligen innehåller och vilka rättigheter vi har på vår arbetsplats. Utbildningen riktar sig till Seko-medlemmar som inte gått en sådan utbildning de senaste 5 åren.

Anmälan sker enklast via hemsidan klubb106.se eller genom att maila seko@klubb106.se Efter du ansökt kommer en kallelse att skickas till dig som du kan söka ledigt med (så länge du söker minst 14 dagar innan kursen påbörjas). Seko ersätter förlorad inkomst med ett skattefritt studiestipendium samt lunch och fika under utbildningsdagen.

Fackliga frågor Har du frågor, tankar eller åsikter du vill ta upp med oss så hittar du någon/några av oss vid fackexpeditionen en gång i veckan. De kommande planerade expeditionsdagarna är 30 april, 6 maj, 14 maj och 28 maj kl 10:00-16:00. Den 20 maj har vi styrelsemöte och då är du välkommen att knacka på. Dessutom kan du alltid maila till oss ( medlem.akande@klubbsjtrafik.se )eller rycka tag i någon av oss på basen eller på ett tåg.

Med vänliga hälsningar

Anas, Anneli, Eva, Jonathan, Nilla, Robin och Willian Seko Sektion Åkande

Ps. Som alltid kan du också följa sektionen på facebook: https://www.facebook.com/sekosektionakande

 

Glöm ej att ta en titt på det lokala avtalet med nya Schemakorridoren nedanför, 2 sidor och längst ner i vänstra hörnet kan du bläddra till sida 2.

Seko SJ information lokalt avtal SJ Schemakorridor SJ AB 2024
april 29, 2024